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    JUST CULTURE made in Spain

    Atónitos hemos descubierto la divulgación unilateral de la nueva política de Cultura Justa diseñada por Enaire, principal proveedor de servicios de navegación aérea de España.

    Política de Cultura Justa Enaire-page-001 (1)Más de 30 líneas de texto y después de mucho releer no encontramos por ningún lado el pilar de dicha política en el resto de países civilizados: CONFIANZA.

    ¿Qué hacen otros CEOs de Eurocontrol?: There is no substitute for talking to people. It can be uncomfortable but it is the right thing to do. The worst thing you can do is hide in your office. If the only contact with you is a photo in rogues’ gallery on the intranet, this is no good. Staff need to trust you and know you.

    I have regular meetings with unions and the controller association. They have been very constructive, and are completely on board with safety.

    Enaire, en cambio, publica su política de JUST CULTURE al mas puro estilo del ex ministro Blanco, por Real Decreto.

     

    1. Reason define “Just Culture” como: an atmosphere of TRUST in which people are encouraged, and even rewarded, for providing essential safety-related information, but in which they are also clear about where the line must be drawn between acceptable and unacceptable behaviour.

     

    Hace años que la desconfianza se ha instalado dentro de la organización. Ahora no es posible cambiar la configuración de la pista en uso si cambia el viento ni regular la demanda excesiva de trafico sin que aparezca el gestor-censor profano a supervisar la acción. Ponerse del lado de la seguridad garantiza un expediente.

    Entonces, ¿qué persigue la política de Enaire? Con pavor vamos descubriendo como uno tras otro van sucediéndose los párrafos que determinan la relación directa entre los errores y su consecuencia punitiva. No van más allá.

    ¿Qué dicen en GAIN (Global Aviation Information Network)?: A person who breaks the law or breaches a regulation or company procedure through a deliberate act or gross negligence cannot expect immunity from prosecution. However, if the offence was unpremeditated and unintentional, and would not have come to light except for the report, he/she should be protected from punishment or prosecution.

    ¿Dónde está este procedimiento en la Just Culture de Enaire? ¿Interesa la seguridad o interesa el castigo?

    Del documento de NATS “Safety Strategy for 2020“: Our leaders and accountable managers set the tone for safety and ultimately influence the culture of the organisation through their commitment. This group must also guard against complacency and anything which could distract us from a safe service. We need to ensure that targets or objectives drive the right behaviour and do not create perverse incentives. We will raise the capability of our safety leaders to strengthen our organisational culture and improve safety decision making.

    Pues bien, en Enaire lo que se impone es remunerar en función de productividad. ¿Hay incentivo más perverso para la seguridad?

    Del documento de Eurocontrol «CEOs on Safety Culture»: Safety Culture is clearly seen as worthwhile by these eight ANSPs, all of whom are continuing their safety culture ‘journey’. The major perceived benefits are a more comprehensive risk picture, important for those at the helm who are managing the risks in their organisations, and the knowledge that safety is ‘alive’ and keeping everyone safe. Just Culture, and more generally trust within the organisation, are both seen as critical ingredients for a solid safety culture.

    Del NATS «Safety Plan 2014 – 2016»: The People Create Safety theme of the Safety Strategy highlights the key point that our people are our strength, not our weakness… Our leaders set the tone for safety – the company’s managers ultimately set the culture of the organisation through their commitment to safety.

    Nada de ello forma parte de la política de Enaire.

    Y qué decir del postrero objetivo de Enaire

    Gestionar de manera adecuada el estrés generado por situaciones traumáticas mediante la implementación de un programa de gestión de estrés por incidente critico (CISM).

    cuya implementación ha consistido en un lamentable curso online.

    Por ello emplazamos a nuestro flamante nuevo Director General, D. Ángel Luís Arias Serrano, en cuyo liderazgo tenemos depositadas nuestras esperanzas, a elaborar junto con los trabajadores unos verdaderos lazos de confianza sobre la que fundamentar una verdadera cultura de seguridad en Enaire. Para ello será preciso prescindir de numerosos mandos intermedios cuyo afán de revancha les imposibilita para gestionar eficazmente una Cultura Justa de Seguridad.

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